Pomoc skierowana jest do osób fizycznych i prawnych, które prowadzą działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców w celu rozwoju prowadzonej działalności gospodarczej na obszarze objętym LSR “PROWENT”.
Poziom oraz forma wsparcia
Warunki podmiotowe
– wykonuje działalność gospodarczą pod adresem wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) na obszarze objętym LSR “PROWENT”. W przypadku gdy wnioskodawcą jest osoba fizyczna lub wspólnik spółki cywilnej będący osobą fizyczną pomoc, pomoc przyznawana jest, jeżeli osoba fizyczna w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy ma ukończone 18 lat.
Warunki przedmiotowe
– na obszarze objętym LSR,
– na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania z celem.
Pomoc w zakresie rozwijania pozarolniczej działalności gospodarczej przyznaje się, jeżeli operacja:
– dotyczy działalności zgodnej z Lokalną Strategią Rozwoju Stowarzyszenia LGD „PROWENT”;
– jest uzasadniona ekonomicznie, co potwierdza przedłożony biznesplan, który jest racjonalny i uzasadniony zakresem operacji.
Dofinansowanie przyznaje się, jeżeli projekt zakłada osiągnięcie co najmniej 30% docelowego zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie pełny rok obrachunkowy od dnia wypłaty.
Warunki wypłaty pomocy
Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent spełnił warunki wypłaty określone w umowie o przyznaniu pomocy, w szczególności:
Dodatkowo pomoc w zakresie rozwijania pozarolniczej działalności gospodarczej wypłaca się, jeżeli beneficjent:
Zobowiązania w okresie związania z celem
Umowa o przyznaniu pomocy zawiera postanowienia zobowiązujące beneficjenta do zapewnienia trwałości operacji przez:
Dodatkowo w okresie związania z celem beneficjent zobowiązuje się do utrzymania zrealizowanej inwestycji co najmniej w okresie 3 lat od dnia wypłaty pomocy, prowadzenia ewidencji świadczonych usług, prowadzenia działalności, na którą została przyznana pomoc w okresie 3 lat od dnia wypłaty pomocy. Do okresu prowadzenia działalności, na którą została przyznana pomoc, nie wlicza się okresów jej zawieszenia.
Do terminu w zakresie docelowego zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług (30 %), nie wlicza się okresów zawieszenia prowadzonej działalności.
Przedsięwzięcia w lokalnej strategii dotyczące podejmowania i rozwijania działalności gospodarczej oraz ich konkretne rodzaje wynikają bezpośrednio z diagnozy obszaru. Określając możliwe do realizacji działalności gospodarcze wzięto pod uwagę specyfikę obszaru, jego wielkość, już funkcjonujące firmy i możliwości regionu. Już z samej analizy dotyczącej rodzajów kodów PKD widać wyraźnie, że jedne z branż nie występują w ogóle, natomiast inne mimo swej ilości są nadal poszukiwane. Decyzja o wyznaczeniu konkretnych branż była mocno uwarunkowana naturalnym ruchem na rynku przedsiębiorczości w regionie i skonsultowana w społeczności. Tym samym kierunki rozwoju przedsiębiorczości uwzględniają sytuację lokalną, posiadane zasoby i popyt na usługi określonego rodzaju. Dokładny spis uszeregowany według sekcji kodów PKD został umieszczony w opisie I celu lokalnej strategii rozwoju. Wykaz konkretnych Sekcji PKD pozwoli w przyszłości na uniknięcie pomyłek i nieprawidłowości w trakcie prowadzenia naborów a przede wszystkim będzie miał wpływ na jasność przekazu zasad konkursu dla beneficjentów.
Cel obejmuje wszelkie działania w zakresie tworzenia warunków do zwiększenia aktywności mieszkańców w sferze gospodarczej. Został sformułowany w odpowiedzi na problemy wskazane podczas spotkań z mieszkańcami obszaru jak i opracowywania diagnozy obszaru. To na co zwrócono uwagę to przede wszystkim stale rosnąca liczba przedsiębiorstw na obszarze, a zwłaszcza jednoosobowych, mikro i małych przedsiębiorstw. Powyższe potwierdza analiza gospodarki i przedsiębiorstw z potencjałem rozwojowym jaka została przedstawiona w rozdziale IV (Analiza Potrzeb i potencjału) Z przedstawionych tam informacji wynika, iż gospodarka na obszarze w badanym okresie jest w trendzie wzrostowym. Trend ten występuje w następujących działach / sekcjach:
Sekcja A – Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo
Sekcja C – Przetwórstwo przemysłowe
Sekcja F – Budownictwo
Sekcja G – Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle
Sekcja H – Transport i gospodarka magazynowa
Sekcja I – Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
Sekcja J – Informacja i komunikacja
Sekcja M – Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna
Sekcja N – Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca
Sekcja P – Edukacja
Sekcja Q – Opieka zdrowotna i pomoc społeczna
Sekcja R – Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją
Sekcja S – Pozostała działalność usługowa.
Sekcja T – Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; Gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby,
Sekcja U – Organizacje i zespoły eksterytorialne
W związku z powyższym w trakcie konsultowania LSR ze społecznością lokalną uznano, iż w ramach celu I finansowane będą operacje / projekty zgodne z przewidzianym celem i przedsięwzięciem, a także z PKD zawierającym się w jednej z wyżej wymienionych sekcji, tak by rozwijać te obszary i branże gospodarki, które w naturalny sposób kształtują obszar LSR a tutejsza ludność specjalizuje się właśnie w tych dziedzinach.