Wsparcie w ramach powyższego zakresu skierowane jest do osób fizycznych zamieszkałych na obszarze objętym LSR “PROWENT” które nie prowadzą działalności gospodarczej na podstawie ustawy Prawo przedsiębiorców, tylko chcą taką działalność rozpocząć.
Poziom oraz forma wsparcia
Warunki podmiotowe
Warunki przedmiotowe
Pomoc przyznaje się na operacje:
– jeżeli LSR przewiduje udzielenie pomocy w tym zakresie lub na dany szczególny rodzaj operacji,
– która została wybrana do finansowania ze środków danej LSR,
-której realizacja nastąpi w jednym etapie w terminie do 2 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2029 r.
– na obszarze objętym LSR,
– na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy przez okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania z celem.
– wskazanie celu, w tym zakładanego ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług,
– planowany zakres działań niezbędnych do osiągnięcia celu, w tym wskazanie zakresu rzeczowego i nakładów finansowych,
– informacje dotyczące zasobów posiadanych przez wnioskodawcę niezbędnych ze względu na przedmiot operacji, którą zamierza realizować, w tym opis wyjściowej sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy oraz kwalifikacji lub doświadczenia,
– informacje dotyczące sposobu prowadzenia działalności gospodarczej.
W zakresie podejmowania pozarolniczej działalności gospodarczej pomoc przyznaje się, jeżeli operacja zakłada:
Warunki wypłaty pomocy
Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent spełnił warunki wypłaty określone w umowie o przyznaniu pomocy, w szczególności:
Dodatkowo pomoc w zakresie podejmowania pozarolniczej działalności gospodarczej wypłaca się, jeżeli beneficjent:
Zobowiązania w okresie związania z celem
Umowa o przyznaniu pomocy zawiera postanowienia zobowiązujące beneficjenta do:
Dodatkowo w okresie związania z celem beneficjent zobowiązuje się do:
– utrzymania zrealizowanej inwestycji co najmniej w okresie 2 lat od dnia wypłaty pomocy,
– prowadzenia działalności, na którą została przyznana pomoc w okresie 2 lat od dnia wypłaty pomocy.
– prowadzenia ewidencji świadczonych usług;
– bieżącego informowania o świadczonych usługach i ich zakresie lub asortymencie poprzez ogólnodostępne środki przekazu;
– informowania SW o realizacji biznesplanu, w ramach operacji, na którą została udzielona pomoc na 3 miesiące przed upływem ostatniego roku okresu związania z celem.
Przedsięwzięcia w lokalnej strategii dotyczące podejmowania i rozwijania działalności gospodarczej oraz ich konkretne rodzaje wynikają bezpośrednio z diagnozy obszaru. Określając możliwe do realizacji działalności gospodarcze wzięto pod uwagę specyfikę obszaru, jego wielkość, już funkcjonujące firmy i możliwości regionu. Już z samej analizy dotyczącej rodzajów kodów PKD widać wyraźnie, że jedne z branż nie występują w ogóle, natomiast inne mimo swej ilości są nadal poszukiwane. Decyzja o wyznaczeniu konkretnych branż była mocno uwarunkowana naturalnym ruchem na rynku przedsiębiorczości w regionie i skonsultowana w społeczności. Tym samym kierunki rozwoju przedsiębiorczości uwzględniają sytuację lokalną, posiadane zasoby i popyt na usługi określonego rodzaju. Dokładny spis uszeregowany według sekcji kodów PKD został umieszczony w opisie I celu lokalnej strategii rozwoju. Wykaz konkretnych Sekcji PKD pozwoli w przyszłości na uniknięcie pomyłek i nieprawidłowości w trakcie prowadzenia naborów a przede wszystkim będzie miał wpływ na jasność przekazu zasad konkursu dla beneficjentów.
Cel obejmuje wszelkie działania w zakresie tworzenia warunków do zwiększenia aktywności mieszkańców w sferze gospodarczej. Został sformułowany w odpowiedzi na problemy wskazane podczas spotkań z mieszkańcami obszaru jak i opracowywania diagnozy obszaru. To na co zwrócono uwagę to przede wszystkim stale rosnąca liczba przedsiębiorstw na obszarze, a zwłaszcza jednoosobowych, mikro i małych przedsiębiorstw. Powyższe potwierdza analiza gospodarki i przedsiębiorstw z potencjałem rozwojowym jaka została przedstawiona w rozdziale IV (Analiza Potrzeb i potencjału) Z przedstawionych tam informacji wynika, iż gospodarka na obszarze w badanym okresie jest w trendzie wzrostowym. Trend ten występuje w następujących działach / sekcjach:
Sekcja A – Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo
Sekcja C – Przetwórstwo przemysłowe
Sekcja F – Budownictwo
Sekcja G – Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle
Sekcja H – Transport i gospodarka magazynowa
Sekcja I – Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
Sekcja J – Informacja i komunikacja
Sekcja M – Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna
Sekcja N – Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca
Sekcja P – Edukacja
Sekcja Q – Opieka zdrowotna i pomoc społeczna
Sekcja R – Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją
Sekcja S – Pozostała działalność usługowa.
Sekcja T – Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; Gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby,
Sekcja U – Organizacje i zespoły eksterytorialne.
W związku z powyższym w trakcie konsultowania LSR ze społecznością lokalną uznano, iż w ramach celu I finansowane będą operacje / projekty zgodne z przewidzianym celem i przedsięwzięciem, a także z PKD zawierającym się w jednej z wyżej wymienionych sekcji, tak by rozwijać te obszary i branże gospodarki, które w naturalny sposób kształtują obszar LSR a tutejsza ludność specjalizuje się właśnie w tych dziedzinach.